Over Het Vlaamse onderwijs: pleidooi voor meer (intellectuele) ambitie.

20 nov
Mariakerke - Basisschool 11 (vroeger Basisschool O-L-V-Visitatie) # 10772

Het Vlaamse onderwijs: pleidooi voor meer (intellectuele) ambitie.

In de lezing licht Wouter Duyck, hoogleraar cognitieve psychologie, aan de UGent de staat van ons Vlaamse onderwijs toe, en situeert het binnen een internationaal perspectief. Er wordt ingegaan op oorzaken van de huidige malaise en op de politieke gebeurtenissen daaromtrent. Er worden tevens beleidsopties voor een beter onderwijs bediscussieerd.

 

donderdag 20 november 2025 van 20:00 uur tot 23:00 uur

Het Vlaamse onderwijs krijgt het in de media hard te verduren. Het zou een discriminatiemachine zijn die sociale ongelijkheid  bestendigt. Maar is dat wel zo? Zijn er gelijke kansen in ons onderwijs? En wat betekent ‘gelijke kansen’? Impliceert dat ook ‘gelijke uitkomsten’? Wat kunnen we van de leerlingen verwachten? Hoe zit het met de motivatie op school? Wat met de cognitieve vaardigheden?

Kunnen onze kinderen goed lezen, schrijven en rekenen? Hoe functioneren we in vergelijking met onze buurlanden of gaan wij er inderdaad op achteruit? Welk effect had Corona? Een tijdelijke tegenslag of blijvende gevolgen? Zijn we te snel tevreden en wat is nu die zesjescultuur?

In de lezing licht Wouter Duyck de staat van ons Vlaamse onderwijs toe en situeert het binnen een internationaal perspectief. Er wordt ingegaan op oorzaken van de huidige malaise en op de politieke gebeurtenissen daaromtrent. Er worden tevens beleidsopties voor een beter onderwijs bediscussieerd.

Wouter Duyck is als hoogleraar cognitieve psychologie verbonden aan de Universiteit Gent. Zijn voornaamste onderzoeksthema’s zijn het brein, het geheugen, meertaligheid, cognitieve ontwikkeling, taalverwerving, dyslexie … Hij presenteerde zijn onderzoek in een dertigtal landen. Hij ontwikkelt oriënteringsproeven (SIMON, Columbus) voor het hoger onderwijs, onder meer in opdracht van de Vlaamse Regering, en is actief in het Vlaamse onderwijsdebat. Sedert 2020 is hij vice-voorzitter van NVAO in Den Haag, de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie die toeziet op de kwaliteit van het Nederlandse en Vlaamse hoger onderwijs. Hij schreef recent het boek “Mijn kind, slim kind”, waarin hij zijn visie op onderwijs toegankelijk uiteenzet voor ouders en leraren. (te bestellen. op https://www.pelckmansuitgevers.be/mijn-kind-slim-kind.html)

 

wouterduyck